Duurzaam leasen in elke categorie


Nieuwe leaseregeling maakt elektrisch rijden mogelijk

Technische Unie wil de groenste kennis- en distributiepartner zijn voor zijn klanten. De nieuwe leaseregeling die eind 2020 inging past mooi in die visie: het verruimde aanbod omvat nu ook elektrische auto’s. Ariane van Dijk (Manager Sustainable Business development) en Paula Reinders (Manager New Business) namen deel aan de pilot elektrisch leaserijden.

“We hebben elektrische vrachtwagens en draaien pilots met emissievrije bevoorrading van binnensteden. Geen wonder dat de roep om elektrisch leasen binnen Technische Unie de afgelopen jaren steeds harder klonk,” stelt Ariane vast. Een van de redenen dat het tot 2020 geduurd heeft, is het gelijkwaardigheidsprincipe. “Als we ons lease-aanbod uitbreiden, dan willen we dat voor elke leasecategorie doen”, zegt Ariane. “Dat betekent dat je in elke leasecategorie moet kunnen kiezen uit elektrische auto’s, benzineauto’s en (plug-in-)hybride auto’s die gelijkwaardig zijn aan elkaar. Tot voor kort lukte dat gewoonweg niet.”

Practice what you preach In 2019 was Ariane toe aan een nieuwe leaseauto. Ze pleitte voor een pilot: “Als Technische Unie willen we de groenste kennis- en distributiepartner zijn. In het kader van practice what you preach is het dan helemaal geen gek idee om ook je leasewagenpark te verduurzamen en zo je CO2-uitstoot verder terug te dringen.”

Ariane mocht een elektrische lease-auto uitzoeken en koos voor de Hyundai Kona. “Dat was één van de weinige opties die binnen mijn categorie vielen en hij was relatief snel beschikbaar,” licht ze haar keuze toe. “Ik wilde per se elektrisch rijden, omdat ik dat vind passen bij mijn functie. Het is toch niet geloofwaardig dat je als Manager Sustainable Business development in deze tijd nog fossiel rijdt?”

Bovendien past het ook bij haar persoonlijke situatie: “We hebben een nieuwbouwhuis dat volledig energieneutraal is. Er liggen 36 zonnepanelen op het dak. We hebben een warmtepomp. Met een elektrische auto wordt het een compleet geheel. Zeker als we straks de accu kunnen gebruiken als opslag.”

Elektrisch rijden bevalt Ariane uitstekend. “Natuurlijk zijn er altijd dingen waar je aan moet wennen”, geeft ze toe. “Zo kan er bijvoorbeeld laadstress optreden wanneer ik afspraken heb op meerdere locaties verspreid over het land. Gelukkig zijn er steeds meer laadpalen en heb je ook apps waarin je precies kunt zien welke laadpalen bij jou in de buurt vrij zijn. Ik ben blij dat er inmiddels voor elke leasecategorie gelijkwaardige opties beschikbaar zijn en ik ben benieuwd welke keuzes onze leaserijders gaan maken.”

"Gelukkig zijn er steeds meer laadpalen"

- Ariane van Dijk

“Ik ben blij dat er voor elke leasecategorie gelijkwaardige opties beschikbaar zijn”


Ariane van Dijk
"Een fossiele auto uitzoeken? Dat gaan we niet doen!"

- Paula Reinders

Wennen

Ook Paula maakte zich hard voor het uitbreiden van het leaseaanbod met elektrische en (plug-in)hybride auto’s. “Ariane en ik waren het helemaal met elkaar eens”, herinnert ze zich. “Het kan niet zo zijn dat je als manager Sustainable Business Development of manager New Business in deze tijd voor een fossiele auto kiest. Dat gaan we niet doen!”

Volop in ontwikkeling “Ik heb geen buitendienstfunctie,” vervolgt Paula, “dus de beperktere actieradius was voor mij geen probleem. Bovendien is elektrisch rijden volop in ontwikkeling. De actieradius van vandaag kan bij wijze van spreken overmorgen al verdubbeld zijn. Toen ik mijn auto bestelde, was er nog vrij weinig aanbod. Als ik nu kijk naar de keuze binnen mijn leasecategorie, dan is die het afgelopen jaar onwaarschijnlijk veel groter geworden.”

Paula koos voor een Kia e-Niro. “De iets grotere broer van de Hyundai van Ariane, maar met een iets kleinere actieradius van nog altijd 440 km volgens de WLTP-standaard”, beaamt ze. “Waar Ariane koos voor afstand, gaf bij mij de beschikbare bagageruimte de doorslag.”

Zalig zoeven Evenals Ariane heeft ook Paula het elektrisch rijden omarmd. “De luxe, het gemak, ik kan mijn auto op afstand laten voorverwarmen. Het rijdt – ook omdat het een automaat is – zalig”, somt ze de voordelen op. “Het rijdt ook constant. Je zoeft letterlijk over de weg en… met deze auto ben ik echt een coole moeder. Als ik hem op de sportstand zet, kan ik zo’n snelle jongen die naast me voor het stoplicht staat er met gemak uittrekken. Een beetje het achtbaangevoel hè?” Paula lacht.

Dit is nog maar het begin “De mogelijkheden zijn eindeloos”, aldus een enthousiaste Paula. “Ik heb nu al stoel- en stuurverwarming, -koeling, verwarmen op afstand. Ik sta ’s ochtends niet te krabben na een nacht vol vrieskou. Ik stap gewoon in een heerlijk warme en startklare auto en dit is nog maar het begin. Er kan heel veel en er gaat nog veel meer kunnen. Elektrisch rijden beveel ik iedereen van harte aan!”