INTEGRATIE ELAUMA WAAGMEESTER

Hoe twee groothandels samen één werden

In 2019 nam Van Egmond Groep (VEG) Elauma Waagmeester (EW) over. 2020 werd het jaar van de integratie waarbij een vestiging sloot, een vestiging werd versterkt, nieuwe systemen hun intrede deden én corona alles niet makkelijker maakte.

Aan het woord zijn Marcel Zonneveld, sinds 2016 directeur van Elauma Waagmeester en na de overname manager verkoop binnendienst bij Van Egmond Groep; en Geert Laseur, directeur van Van Egmond Groep.

Jullie bedrijven kenden elkaar al goed, toch?

Marcel: “Ja, wij hoorden allebei, net als EMG Van de Meerakker, ooit bij dezelfde inkoopcombinatie, Imagro Groep. Daarin zaten allemaal gelijkgestemde bedrijven in dezelfde branche, namelijk elektrotechnische groothandels voor de industrie, machine- en panelenbouw. Die gelijkgestemdheid maakte het uiteindelijk makkelijker om samen één te worden. Met elkaar de schouders eronder, korte lijnen, geen steile hiërarchieën, maar samen voor de klant gaan: we zijn hetzelfde.”

Wat waren de belangrijkste uitgangspunten bij de integratie?

Marcel: “De eerste belangrijke beslissing was dat we afscheid zouden nemen van de backoffice en logistiek van Elauma Waagmeester in Den Haag. Deze afdelingen waren feitelijk niet meer nodig, omdat Van Egmond in Doetinchem al een prima functionerende backoffice en logistiek had. Het afstoten van logistiek en backoffice was een pittige beslissing, die veel impact heeft gehad.”

Geert: “We hebben wel onderzocht of we voorraad in Den Haag én in Doetinchem konden neerleggen. Maar dan zou 38 procent van de orders uit twee magazijnen komen, en wij hebben geen overslagpunt zoals Technische Unie. Ook een centraal magazijn in Utrecht zou voor ons niet werken. Dus hebben we uiteindelijk besloten om alle voorraad van EW in Doetinchem te leggen.”

Marcel: “Het tweede grote besluit ging over het IT-systeem. Ook daar hebben we gekozen voor volledige integratie, door Elauma Waagmeester tegelijk met Van Egmond Groep te laten overgaan naar hetzelfde nieuwe ERP-systeem.”

Geert: “Ook daar was de vraag: hoe lang laten we twee systemen naast elkaar draaien? We zagen al snel dat klanten van Elauma Waagmeester het VEG-systeem ook wilden. Met two bin, kitting, en alle dingen die wij in onze werkplaats kunnen. Het besluit om samen één IT-systeem te gaan gebruiken was dan ook snel genomen.”

Geert Laseur

Marcel Zonneveld

Hoe maak je vervolgens van twee bedrijven één?

Marcel: “Dat begint met veel praten en communiceren, zowel met de eigen mensen als met klanten. Toen we eenmaal hadden besloten om volledig te integreren, was dat voor veel mensen slecht nieuws. We hebben ons best gedaan om zo veel mogelijk collega’s te herplaatsen. En ook de achterblijvers kwamen in een nieuwe situatie. Zij moesten van veel collega’s afscheid nemen. “Vervolgens moest iedereen leren werken met het nieuwe systeem van Van Egmond Groep. Dat gebeurde grotendeels op afstand, maar er zijn ook regelmatig collega’s uit Doetinchem voor trainingen naar Den Haag gereisd – en dat allemaal in coronatijd. Vanuit Doetinchem is veel tijd en aandacht gestopt in de training en begeleiding van de EW-collega’s. Dat werd erg gewaardeerd.”

De volgende stap was het sluiten van de vestiging in Den Haag.

Marcel: “Ja, alleen Verkoop zat daar nog. Het pand was veel te groot geworden. We hadden ook wat personele uitdagingen. Daarom hebben we besloten om alle verkoopcollega’s onder te brengen in de VEG-vestiging in Barendrecht. Op één na zijn alle collega’s meeverhuisd. We hebben de vestiging verbouwd en een aantal nieuwe mensen aangenomen op de binnendienst.”

Geert: “We hebben het moment gepakt om er één sterke vestiging van te maken met impact en veel goede mensen. Hetzelfde geldt trouwens voor de vestiging in Zaandam. Dat is ook een mooie, sterke club geworden en de klanten zijn blij met het assortiment van Van Egmond.”

“De vibe is nu goed, mensen zijn enthousiast.”

Is het in Barendrecht gelukt om samen één team te worden?

Marcel: “Dat gevoel begint nu te komen. Mensen hebben verschillende achtergronden en door corona werken veel mensen thuis. Maar er is ook wat verloop en we merken dat ‘oud’ en ‘nieuw’ goed mixen. In het begin moesten we afspraken maken dat niet iedereen bij zijn oude clubje ging zitten. We hebben expres ook de verdeling van de klantentelefoon door elkaar gegooid, zodat men elkaars klanten aan de lijn kreeg. Dat stimuleert ook de onderlinge communicatie. Maar: iedereen stond er vanaf het begin al positief in. Het helpt dat het gelijksoortige organisaties zijn.”

Hoe kijken jullie terug op 2020?

Marcel: “Ik denk dat we het goed hebben gedaan, al is de pijn in Den Haag sterker gevoeld dan in Zaandam. In Zaandam waren ze al gewend om op afstand van het hoofdkantoor te opereren. In Den Haag waren ze juist gewend dicht op de bal te zitten, tot ze moesten gaan samenwerken met Inkoop en IT aan de andere kant van het land.”

Geert: “We hebben het voor elkaar gekregen door naar iedereen te luisteren en aandacht te geven, door te vragen wie zij zijn en wie hun klanten zijn, en ze vertellen wat wij als Van Egmond wilden gaan doen. We hebben stukje voor stukje verteld wat de stip op de horizon was. De vibe is nu goed, mensen zijn enthousiast.”

Marcel: “Het was ook een intensieve periode. Alles gebeurde in coronatijd én eind 2020 is ook nog het nieuwe WMS geïmplementeerd. Het was een tour de force, maar we zijn nu wel klaar om door te stomen als één bedrijf. We staan aan de vooravond van het volgende traject: Van Egmond Groep verder professionaliseren als landelijk opererende organisatie met één efficiënte werkwijze.”