SUCCES DOOR ENTHOUSIASME

verovert Nederland

SUCCES DOOR ENTHOUSIASME

verovert Nederland

Een nieuwe ster aan het firmament: Tradeforce! Het exclusieve merk van Sonepar en Technische Unie werd in september gelanceerd na een zorgvuldige voorbereiding. Het multidisciplinaire projectteam kijkt er met veel genoegen op terug.

Pieter Nieuwenhuijsen (Inkoop), Johan van den Brink (Logistiek), Anniek Zeeman (Marketing) en Bart Verkissen (Verkoop) (v.l.n.r.) zijn unaniem: het enthousiasme binnen Technische Unie, ook vanuit het MT, heeft Tradeforce tot een succes gemaakt.

“Eerst ben ik naar China geweest om in de fabrieken te kijken”

“Eerst ben ik naar China geweest om in de fabrieken te kijken”

Een eigen merk ontwikkelen, waarom wilde TU dat eigenlijk?

Pieter: “Het initiatief kwam vanuit Sonepar. Zij zagen kans om een nieuwe markt te bedienen en die kans zagen wij ook. Wij hebben toen besloten om te beginnen met handgereedschap, omdat we daarmee onze leveranciers niet voor de voeten lopen.”

Anniek: “Het is ook echt een mooi merk geworden. Letterlijk ‘voor elke klus, altijd’. Voor zowel de grote dingen als het kleinere precisiewerk.”

Bart: “En met een levenslange garantie. Wij vertrouwen 100 procent in de kwaliteit.”

Zo’n assortiment ligt er niet zomaar. Hoe zijn jullie begonnen?

Pieter: “Eerst ben ik naar China geweest om in de fabrieken te kijken. Dat was super motiverend en ik kwam terug met een zak vol ideeën. Daarna hebben we een team geformeerd met Inkoop, Verkoop, Marketing en Logistiek en zijn we een selectie gaan maken van artikelen die we wilden uitbrengen. En toen begon het ontwikkelen.”

Anniek: “We hebben letterlijk alles in onze handen gehad. Dan kregen we een hamer vanuit China, maar die had niet de goede kleur, of het handvat voelde niet goed. We stuurden artikelen net zolang terug tot het aan onze eisen voldeed. Alle vijftig artikelen zijn door ons als team doorontwikkeld.”

Johan: “In Shanghai voerden ze onze wensen razendsnel uit. Vanuit supply chain perspectief hebben ze dat geweldig gedaan. Leuk om te zien dat zoiets ook op afstand zo goed gaat. En we kregen alles perfect aangeleverd in het DC: op pallets, klaar om in te slaan, bijna alleen maar happy flow."

“We hebben de installateur in beeld gebracht, om onze klant het gevoel te geven: dit is voor mij”

“We hebben de installateur in beeld gebracht, om onze klant het gevoel te geven: dit is voor mij”

En dan ga je je merk lanceren… wat was het plan?

Anniek: “In ons marketingmateriaal hebben we de installateur in beeld gebracht, om onze klant het gevoel te geven: dit is voor mij. De promotiefilm hebben we gedraaid op het dak van de nieuwe vestiging in Utrecht, toen nog een bouwplaats.”

Bart: “Voor Verkoop hebben we een e-learning gemaakt over Tradeforce, wat het is en waarom. Bij Technische Unie voeren we A-merken van marktleiders. We wilden niet dat Tradeforce als een huismerk verkocht zou worden. Tradeforce is een exclusief merk met een hoge kwaliteit.”

Anniek: “Uiteindelijk zijn we live gegaan op de verkoopdag TU bij U in september. Een mooie combinatie: die dag hebben we álle verkoop- en marketingkanalen ingezet die we hebben én Verkoop kon meteen op pad met Tradeforce onder de arm. Met petjes en taart, noem maar op.”

Bart: “Er is die dag al best wat verkocht!”

Pieter: “En iedereen was enthousiast, dat was gaaf om te zien.”

Daarna waren de SC’s aan de beurt…

Bart: “Ja, de SC’s zijn voor Tradeforce een heel belangrijk verkoopkanaal. We waren alleen te vroeg met het schappenplan, want later zijn de verpakkingen gewijzigd. We wilden geen plastic maar karton en dat viel breder uit, dus niks paste meer. Maar we wilden het wel per se op de verkoopdag in de winkel hebben. Uiteindelijk is dat een paar dagen later gelukt.”

Johan: “Dat was ook mooi! Je bent een heel jaar bezig, twee dagen voordat je live wilt komen de pallets aan en vervolgens zijn de schappen binnen een week gevuld.”

“Het is honderd jaar geleden dat we ons eigen merk hadden”

“Het is honderd jaar geleden dat we ons eigen merk hadden”

Welke feedback krijgen jullie over Tradeforce?

Bart: “Veel enthousiasme vanuit Verkoop. De e-learning en de lancering zijn goed blijven hangen. Ze vinden het een stoer product, een stoer merk. Natuurlijk hebben ze ook een target gekregen, maar er is vooral ook trots en enthousiasme.”

En wat betekent Tradeforce nou uiteindelijk voor Technische Unie?

Bart: “Het is echt een nieuw hoofdstuk. Omdat we ons assortiment uitbreiden met ons eigen exclusieve merk met een imago van goede kwaliteit.”

Anniek: “Over toonaangevend gesproken!”

Pieter: “En daarnaast denk ik dat er een enorme markt is voor niet-merkgebonden artikelen. Dus daar zitten groeikansen. We zijn nu klein begonnen met vijftig artikelen, maar we gaan zeker uitbreiden.”

Johan: “Het is honderd jaar geleden dat we ons eigen merk hadden, heb ik even opgezocht: Stokvis, later opgegaan in Technische Unie, had toen het merk ERRES met overschotten van Philips.”

Pieter: “En nu hebben wij iets heel nieuws neergezet, tussen alle Transformatie TU-processen door. En het succes komt echt door ieders enthousiasme, binnen dit team maar ook vanuit het MT. We hebben volledig de ruimte gekregen om dit heel groot te maken.”

Anniek: “Je hoopt natuurlijk dat iedereen uiteindelijk enthousiast is en het is heel mooi om te zien dat mensen Tradeforce hebben omarmd en er blij mee zijn.”

“Wij vertrouwen 100 procent in de kwaliteit”

“Wij vertrouwen 100 procent in de kwaliteit”

Bekijk de producten van Tradeforce eens op onze technischeunie.nl/tradeforce