Van Egmond Groep in ontwikkeling

Van MKB naar multinational

2020 stond voor Van Egmond Groep in het teken van transformatie: van MKB-bedrijf naar multinational, van ad hoc de klant uitstekend helpen naar top ingerichte processen. “Ondanks corona zijn we doorgegaan met ons plan.”

“We zijn een club waar trots en klantwaarde heel hoog in het vaandel staan, maar waar processen altijd onderbelicht zijn gebleven”, steekt directeur Geert Laseur van wal. “Dus we zijn hard aan de slag gegaan om onze processen beter te stroomlijnen. Niet per afdeling maar voor het hele bedrijf.”

Geert Laseur Directeur van Egmond Group

Geert Laseur Directeur van Egmond Group

Slimmer werken

Het plan daarvoor is al een tijdje klaar en de uitvoering is volop bezig. Er is nu een collega dedicated met kwaliteit en processen aan de gang. De routing in de groothandel is aangepakt. Het bestelproces is onder handen genomen. Slimstock was al geïmplementeerd als systeem om de voorraad te berekenen. Twee collega’s zijn begonnen om dit proces VEG-breed aan te pakken met de klantwens als uitgangspunt.

“En we zijn gaan scrummen!”, vertelt Geert enthousiast. “Dat is nogal in tegenspraak met hoe het ging bij ons. Als het moeilijk werd, gingen we harder werken, niet altijd slimmer. Onze datajongens worden hier omarmd. Niet meer gokken en achteraf analyseren, maar vooraf de uitkomst bepalen, dingen vastleggen en benoemen.”

Dienstverlening

Intussen breidt Van Egmond ook de dienstverlening uit. “We hebben kitting verder uitgebouwd en voor two-bin zijn we met Vendor Management Inventory Plus (VMI Plus) aan de slag gegaan. Met een prijslijst voor de dienstverlening. Want meer waarde, is meerwaarde. De klant grijpt niet meer mis omdat wij hun voorraad bijhouden, soms met mensen van ons op locatie. Daar is vraag naar.”

De cruciale vraag is dan ook:

'Wat wil je later worden?'

Een derde ontwikkeling van belang is de Resultaat & Ontwikkel-cyclus (R&O-cyclus). “Onze taak wordt steeds meer om de mensen die we vinden, te binden en te boeien en op te leiden”, zegt Geert. “Dat begon schoorvoetend, want dat waren we niet gewend. Mensen bleven meestal op hun eigen functie. Nu stromen mensen door van Logistiek naar Verkoop of naar Staf Logistiek.”

Vragen die in zo’n R&O-gesprek aan de orde komen: wat wil je later worden, wat is je ambitie en hoe kunnen we je daarbij helpen? Een dergelijk gesprek voeren was nieuw voor veel leidinggevenden. “We hebben ze daarin goed opgeleid en ze zijn het gewoon gaan doen”, zegt Geert. “Nu merk je dat mensen enthousiast worden en zelf naar hun leidinggevende stappen voor een gesprek.”

Nieuwe invulling management

Resultaat van de R&O-cyclus is ook dat het hoger management deels opnieuw is ingevuld. Een paar nieuwelingen erbij, sommigen in een andere rol gestapt: “Allemaal door in een R&O in gesprek te gaan en erachter te komen wat iemand wil, zodat je diegene op de juiste plek kunt zetten”, concludeert Geert. “Dat heeft ons uiteindelijk ontzettend veel gebracht.”

WMS

Wat ging minder goed afgelopen jaar? “Dat WMS ons nog niet heeft gebracht wat we wilden”, zegt Geert. “De implementatie was perfect voorbereid, dikke complimenten aan het team. Maar het systeem valt nog tegen. Het kan nog niet wat wij willen dat het kan samen met ons ERP-systeem. Het voordeel is: ik weet nu hoe alles werkt, want net als andere collega’s heb ik in december eindeloos meegewerkt in het magazijn. Het is nu een kwestie van rust creëren en leren hoe het systeem werkt. Het is fijn dat we daarin kunnen optrekken met Technische Unie. Het komt zeker goed, maar het duurt lang.”

Klant eerst

2021 staat in het teken van verdere ontwikkeling van de organisatie, van verdere automatisering en digitalisering, het efficiënter inrichten van processen en daarmee hopelijk ook het ruimtegebrek in Doetinchem oplossen – want met 800.000 orderregels komend jaar is de rek er wel uit. Eén ding is zeker, besluit Geert: “Onze cultuur van ‘de klant komt eerst’, die blijft en dat gaan we zeker terugzien in het klanttevredenheidsonderzoek waar we nu mee bezig zijn.”