In één oogopslag kunnen zien wat er op een werkplek gebeurt en wat er van je wordt verwacht. Dat is een van de belangrijkste voorwaarden voor een veilige werkomgeving. In 2020 is in de DC’s en OP’s een grote slag geslagen om de veiligheidsregels voor iedereen zichtbaar te maken.

Verkeersregels zijn aangepast, nieuwe borden ontwikkeld, belijning is op veel plaatsen opnieuw getrokken. Signing noemen we dat. Zo laat je zien waar de risico’s zijn en waar het veilig is. Geen verkeersreglement meer ter dikte van een telefoonboek, maar een handvol uniforme regels, ondersteund door duidelijke borden en pictogrammen op de werkplek. “Hierdoor zien en weten collega’s hoe ze zich moeten gedragen, vertelt veiligheidsadviseur René Grob. “De scheiding tussen mens en truck was hierin het belangrijkste doel. Door zaken te laten zien voorkomen we dat collega’s en bezoekers gewond raken.”

Kijk hieronder hoe dit heeft uitgepakt in het nieuwe Overslagpunt Eindhoven, de ‘proeftuin’ voor alle andere (grote) overslagpunten in Nederland.

En toen kwam corona…

ZIEN was het veiligheidsadagium van 2020. “We hadden echter nooit kunnen vermoeden dat deze visie zo’n impact zou krijgen op onze organisatie, maar dan op een héél andere manier”, gaat René verder. “Corona confronteerde ons, naast de scheiding tussen trucks en mens, met de scheiding tussen méns en mens. De anderhalvemeterregel zorgde dat we veel moesten aanpassen. Handhygiëne werd toegevoegd aan de huisregels. We hebben borden geplaatst, lijnen getrokken en looprichtingen aangegeven met kettingen en stickers. Alles om te voorkomen dat collega’s en bezoekers besmet raakten.”

Meer dan signing

Corona heeft nog eens extra duidelijk gemaakt hoe belangrijk signing op de werkplek is. In één oogopslag zien wat je moet doen en laten zorgt niet alleen voor minder ongelukken tijdens het werk, maar ook voor minder coronabesmettingen. Toch is signing alléén niet genoeg om veilige werkplekken te creëren, zegt René. Goede hulpmiddelen zijn net zo belangrijk. En wat te denken van gemotiveerde collega’s?

“In 2020 zijn we aan de slag gegaan met de adviezen van Evofenedex op het gebied van de interne verkeersveiligheid”, blikt René terug. “Met hulp van Vormgeving en Office Support hebben we duidelijke borden en pictogrammen gemaakt. In samenwerking met O&O hebben we nieuwe opleidingen en onboarding programma’s ontwikkeld. Interne Communicatie hielp bij het promoten van het onderwerp veiligheid. En last but not least hebben álle leidinggevenden binnen Logistiek bijgedragen aan de ontwikkeling van veilige werkplekken. Het klinkt als een cliché maar veiligheid doe je dus echt met z’n allen. Het resultaat van alle aandacht en inzet is dat het aantal gewonden door het werk in 2020 bijna gehalveerd is. Het laagste aantal in tien jaar!”

Ongevallen 2010-2020

• Ongevallen met beperkt letsel

• Meldingsplichtige ongevallen

Veiligheid in 2021

Ook in 2021 staat weer veel op het programma om veilige werkplekken te ontwikkelen en te behouden. Uniforme signing wordt verder uitgerold. Via tu.nu moet in de loop van 2021 iedereen veiligheidsinformatie kunnen terugvinden op één logische vindplaats. Veiligheidsaudits en veiligheidsrondes zijn in ontwikkeling. Voor het werken met en in de buurt van gevaarlijke stoffen wordt nieuw opleidingsmateriaal ontwikkeld. En een groep medewerkers zal zich buigen over het veilig laden en lossen van lijnwagens. “Alles met maar een doel”, besluit René: “Voorkomen dat collega’s en bezoekers gewond raken.”